Kennisdocumenten

  • 23-11-2017

Een veel gestelde vraag bij de implementatie van onze uren- en facturatiesoftware is hoe een bedrijf zijn projectresultaten kan optimaliseren. Deze vraag roept direct de andere vragen op. Het beantwoorden van deze vragen helpt een organisatie bij het kiezen van het juiste projecttype en bij het inrichten en monitoren van het project.

Lees meer

  • 23-11-2017
  • Jacob den Houting, operationeel directeur Qics

Dienstverlenende organisaties zijn van oudsher gewend de tijd die zij aan opdrachten besteden door te belasten op basis van uren maal tarief. De laatste paar jaar is echter een steeds snellere kentering waar te nemen in dit verdienmodel. Wat betekent dit voor u, de manier waarop u ..

Lees meer

  • 30-10-2017

QicsMilestones is genomineerd voor de ICT Accountancy award 2017, een award voor de meest innovatieve software voor de accountancybranche.

QicsMilestones komt in aanmerking voor de ICT Accountancy award vanwege de ‘Power BI Connector’ die recentelijk aan het product is toegevoegd. Deze connector maakt het mogelijk alle .....

Lees meer

  • 26-10-2017

Om de 10 voordelen van Power BI uit te kunnen leggen, duiken we eerst in de geschiedenis. Voorheen was het zo dat de afdeling IT eigen rapporten van de beschikbare data maakte en deze rechtstreeks aan de eindgebruiker leverde. Dit was de allereerste generatie Business Intelligence (BI) en wordt ook wel ‘Technical BI’ genoemd.

Lees meer

  • 03-07-2017
  • Eddy Plasier, commercieel directeur van Qics

De afgelopen 15 jaar heb ik veel accountantskantoren gesproken over het zgn. ‘onderhanden werk’. Het doel van het onderhanden werk is om inzicht te krijgen in de winstgevendheid van een opdracht en om te bepalen welk bedrag er nog gefactureerd kan worden. Kan dat inzicht kan ook anders verkregen worden en heeft het ‘onderhanden werk’ zijn langste tijd gehad?

Lees meer

  • 19-06-2017

Qics biedt QicsMilestones klanten vanaf nu een Power BI management dashboard. Hiermee krijgen QicsMilestones klanten inzicht in alle gegevens die met planning, budgetbewaking, urenregistratie, facturatie en onderhanden werk te maken hebben en kunnen zij deze informatie delen via een moderne app.

Lees meer

  • 30-05-2017

Het zal u vast niet zijn ontgaan: alle nieuwe software bevindt zich in de cloud. Bij softwarebedrijven wordt er aanzienlijk meer geïnvesteerd in de ontwikkeling van cloud software, dan in de traditionele ‘on-premises’ software die bij u op kantoor (of bij een hostingpartij) speciaal voor u wordt geïnstalleerd en geüpdatet. Die trend is een paar jaar geleden ingezet en gaat ook niet meer veranderen. Als je in deze tijd als softwarebedrijf geen oplossingen in de cloud aanbiedt, weet je bijna zeker dat je dagen geteld zijn. Bedrijven moeten bij het aanschaffen van nieuwe software een fundamentele keuze maken: wil ik per se naar de cloud (daar zit de innovatie), wil ik per se niet naar de cloud (het voelt beter als ik de data in eigen beheer heb), of sta ik open voor een mengvorm (de best passende software verdient de voorkeur, onafhankelijk van de fysieke locatie van de software).

Lees meer

  • 30-05-2017

Veel bedrijven hebben koudwatervrees om over te stappen naar de Cloud, maar dat is al lang niet meer nodig. Tijdens onze kennissessie op 16 mei kwam naar voren dat de Cloud een hoop voordelen kan opleveren. Wilt u ook overstappen naar de Cloud en wilt u weten waar de valkuilen zitten en waar u op moet letten? Wij geven u vijf tips!

Lees meer

  • 18-05-2017
  • Eddy Plasier, Qics directeur

Veel van onze klanten hebben de automatisering van hun totale bedrijfsproces ondergebracht in meerdere, aan elkaar gekoppelde cloudapplicaties. Ze volgen hierbij het best-of-breed principe: kies de beste applicatie per deelgebied en zorg ervoor dat deze verschillende applicaties onderling gegevens uit kunnen wisselen. Ook bij Qics zitten wij op dat spoor.

Lees meer

  • 08-05-2017
  • Thessa Bouber, Qics manager Training & Consultancy

U heeft als ondernemer een prachtige nieuwe opdracht bij een klant gescoord, een fiscale adviesklus waar een aantal maanden werk in gaat zitten. Hoe zorgt u dat u ‘in control’ blijft van uw project?

U heeft voor een groot aantal klanten jaarwerkwerkzaamheden die volgens een vast kader worden begroot en uitgevoerd, hoe zit het met de marges op deze projecten?

Twee voorbeelden van gewenste output, waarbij u begint met het maken van heldere afspraken met uw klanten, om deze afspraken vervolgens in een overzichtelijke projectadministratie vast te leggen. De elementen die een goede projectadministratie kenmerken zijn samengevat in dit blog.

Lees meer

  • 24-05-2017

Wat is UBL en wat kunt u ermee? Wat zijn de voordelen van UBL en moet u nu wel of niet gebruik maken van UBL? In dit artikel leggen wij alles uit.

Lees meer

  • 22-02-2017
  • Jacob den Houting, Qics directeur

Gun uzelf een paar minuten tijd (door kennis te nemen van de inhoud van dit artikel) om het antwoord op bovenstaande vraag tot u door te laten dringen.

De start van het nieuwe jaar ligt alweer achter ons. Voor mijn gevoel hebben wij de oliebollen nog maar net achter de kiezen, maar een blik op de kalender leert dat het 1e kwartaal 2016 al weer ver is gevorderd.

De hectiek van onze alledaagse beslommeringen, de piek in jaarrekeningwerkzaamheden in het voorjaar op het accountantskantoor en de facturen die iedere maand de deur uit moeten, het zijn op zich legitieme redenen om nu even niet stil te staan bij de eigen interne organisatie. Toch is dat onverstandig. Ik gebruik regelmatig als beeldspraak dat je eerst moet nadenken welke richting je op loopt, alvorens je gaat rennen om er te komen. Immers, als je de verkeerde kant op rent, moet je nadien wel erg ver teruglopen om uiteindelijk toch op de gewenste plaats van bestemming aan te komen.

Lees meer

  • 27-10-2016

Regelmatig krijgen wij de vraag of QicsMilestones ‘Single Sign-On’ en ‘Two-Factor Authenticatie’ ondersteunt. Door gebruik te maken van de applicatie ‘SecureLogin’ is dit vanaf nu mogelijk.

Lees meer

  • 13-10-2016
  • Eddy Plasier, commercieel directeur

Een aantal jaren geleden waren het de accountantskantoren die voorop liepen met het perfectioneren van het proces van urenschrijven en factureren. Inzicht houden in onderhanden werk, de flexibiliteit die gevraagd werd bij het afhandelen van declaratievoorstellen, het inzicht in de productiviteit: accountantskantoren eisten het en kregen het lang voordat andere branches, zoals ICT en consultancy, dit implementeerden. Accountantskantoren plaveiden de weg voor de andere zakelijke dienstverleners, die gretig gebruik gingen maken van de stuurmechanismen die accountants hadden uitgedokterd. De rollen zijn nu omgedraaid: zakelijke dienstverleners, zoals ICT bedrijven, die al jaren gewend zijn om met fixed prices, abonnementen en producten te werken, leiden de weg.

Lees meer

  • 12-10-2016

De bezetting en contract/prijsafspraken bepalen welke marges een accountantskantoor kan maken. Dit artikel geeft enkele handvatten en tips om uw capaciteitsplanning te optimaliseren.

Lees meer

  • 26-09-2016
  • Eddy Plasier, Qics directeur

Bent u van plan om minder tijd aan interne processen te besteden en gaat u hiervoor op zoek naar nieuwe software voor urenregistratie en facturatie? Dan bent u vast van plan om bij diverse softwareleveranciers informatie op te vragen.

Om dit proces te stroomlijnen en leveranciers eenvoudig met elkaar te kunnen vergelijken, wordt normaal een RFI (Request For Information) opgesteld. Een RFI is een vragenlijst met alle eisen en wensen die u heeft met betrekking tot het software pakket.

Het opstellen van een vragenlijst kost ontzettend veel tijd. En hoe weet u of u niets vergeten bent? Met behulp van onze jarenlange ervaring met ’dergelijke documenten hebben wij alvast een vragenlijst voor u samengesteld.

Lees meer

  • 09-06-2016

Qics gaf op 7 juni jl. acte de présence op de Accountancy Expo 2016. Het beursevenement, georganiseerd door DOCCO, vond plaats in De Loods in Nijkerk en trok dit jaar opnieuw honderden bezoekers en exposanten die zichzelf en elkaar op het gebied van IT en innovatie lieten inspireren.

Lees meer

  • 31-05-2016

Het is af en toe schrikken hoe snel de tijd gaat. Ja, we zijn alweer bijna halverwege het jaar. En wat waren het weer drukke eerste maanden. Maar de aangiftes zijn inmiddels de deur uit en het jaarwerk is voor een groot deel afgerond. Veel accountantskantoren gebruiken deze periode om weer even op adem te komen. Vaak is er ook eindelijk tijd voor enige zelfreflectie: wat ging goed, en wat moet volgend jaar echt beter?

Lees meer

  • 18-04-2016

Recent organiseerde Qics samen met Change to Comm (leverancier AuditCase en zustermij. van Caseware Nederland) een seminar op het Nederlandse kantoor van Microsoft met als thema: bent u als accountant klaar voor de toekomst? Tijdens dit seminar werd dieper ingezoomd op softwareoplossingen en –ontwikkelingen.

Eén van de sprekers ging in op de keuze tussen best-of-breed en totaaloplossingen.

Lees meer

  • 14-04-2016

Bent u als accountant klaar voor de toekomst? Qics gaf, in samenwerking met Change to Comm en Microsoft, antwoord op die vraag tijdens een kennisevent op 12 april jl. Tijdens de sessie, die plaatsvond in het Microsoftkantoor op Schiphol, werden de voor- en nadelen van de cloud besproken en werd duidelijk wat nu eigenlijk beter is, een totaaloplossing of een best-of-breedoplossing.

Lees meer

  • 22-03-2016
  • Eddy Plasier, Qics directeur

Ik kom de term ‘Best Practices’ de laatste tijd steeds vaker tegen. Het werken met ‘Best Practices’ betekent vrij vertaald dat je gebruik maakt van de ervaringen van anderen bij het maken van je eigen keuzes. Daar zit wat in. Het kan het maken van keuzes een stuk makkelijker maken en de benodigde implementatietijd van software aanzienlijk verkorten. Bovendien snoer je met ‘Best Practices’ op een slimme manier iedereen de mond die de neiging heeft om het wiel opnieuw uit te vinden of erop staat dat de huidige manier van werken als maatstaf wordt genomen.

Lees meer

  • 19-01-2016

Qics blikt tevreden terug op deelname aan de allereerste editie van Getwalk. Het evenement, georganiseerd door DOCCO, vond op 13 januari jl. plaats in het NBC Congrescentrum Nieuwegein. Leveranciers kregen de kans hun ICT-oplossingen voor de accountant aan een zaal vol accountants te presenteren, zo ook Qics. Bekijk ook de pitch van Eddy Plasier.

Lees meer

  • 12-11-2016

Woensdag 9 november stond Qics voor het vierde jaar op Exact Live 2016. Exact Live is hét grootste business evenement op het gebied van technologie en software en vond plaats in de Jaarbeurs in Utrecht.

Lees meer

  • 04-01-2016

Qics en Change to Comm kijken tevreden terug op een bijzondere samenwerking. Ruim twee jaar geleden kozen de bedrijven voor een koppeling tussen hun beide software-oplossingen, respectievelijk QicsMilestones en AuditCase. Samen bedienen ze inmiddels nog beter accountantskantoren als het gaat om urenadministratie en klantrelatiebeheer in de cloud.

Lees meer

  • 23-11-2015
  • Thessa Bouber, Qics manager Training & Consultancy
  • 1

Inherent aan een software implementatie, is dat de denkwijze van de medewerkers moet veranderen. Eén van de belangrijkste voorwaarden om te komen tot een succesvolle implementatie, is de acceptatie van de veranderingen door de medewerkers. Wat betekent dit in de praktijk? Thessa doet veel implementaties bij klanten en deelt haar ervaringen hierover in dit blog.

Lees meer

  • 12-11-2015
  • Ron de Langen, Qics sales & marketing manager

Voor een controller is het van groot belang dat rapportages en overzichten correct en volledig zijn, omdat hij verantwoordelijk is voor planning en control. Wanneer hij kan vertrouwen op de rapportages en overzichten, gaat geen onnodige tijd verloren aan het uit voeren van deze controles.

Hoe zorg je ervoor dat urenrapportages betrouwbaar zijn en vooral dat er geen uren vergeten worden?

Lees meer

  • 24-09-2015
  • Jacob den Houting, Qics directeur

Basis voor de omzet van dienstverlenende organisaties (waaronder accountantskantoren) vormen de gewerkte uren. Deze worden veelal op uur basis doorbelast aan hun klanten. Ook bij niet-dienstverlenende organisaties raakt meer- en meer ingeburgerd dat medewerkers gevraagd wordt hun tijd te schrijven. Dat maakt het mogelijk om de loonkosten nauwkeurig toe te rekenen aan de diverse activiteiten. Dit klinkt logisch, maar in de dagelijkse praktijk blijkt nog een wereld te winnen.

Wat levert een goede urenadministratie u op? In dit artikel belichten wij 10 belangrijke winstpunten van een goede urenadministratie, die ook op uw organisatie van toepassing kunnen zijn.

Lees meer

  • 24-09-2015
  • Eddy Plasier, Qics directeur

De afgelopen jaren hebben wij, als softwarebedrijf, veel ervaring opgedaan met implementeren van software. Wij hebben honderden malen dezelfde software geïmplementeerd. De succesfactoren delen we graag met u, zodat u bij een software-implementatie de handvatten heeft om het project binnen budget en de gestelde deadlines af te ronden.

Lees meer

  • 09-02-2015
  • Jacob den Houting, Qics directeur

Wanneer u gaat werken met een systeem voor urenregistratie, is de koppeling met de financiële administratie een belangrijk onderwerp. U wilt immers dat de geschreven uren op de correcte manier financieel verantwoord worden, zonder dubbele invoer en zonder fouten.

 

Lees meer

  • 15-06-2015
  • Jacob den Houting, Qics directeur

Er wordt veel gepubliceerd over één van de trends in de IT industrie: software in de cloud. Dat is niet zonder reden. Het merendeel van de bedrijven zal over 5 jaar meerdere, zo niet al hun bedrijfsapplicaties in de cloud hebben draaien. Een voorbeeld van een cloudoplossing die nu al gemeengoed is, is Microsoft Office 365. Qics heeft deze ontwikkeling 5 jaar geleden al zien aankomen en is toen begonnen met het ontwikkelen van haar (planning, uren en factureer) cloudoplossing QicsMilestones. Lees meer over de kenmerken en voordelen van software in de cloud.

Lees meer

  • 26-05-2015
  • Blog van Thessa Bouber, Qics manager Training& Consultancy

Het moment dat alle facturen de deur uit kunnen is aangebroken. U heeft keihard gewerkt om het de klanten naar de zin te maken en nu is het moment gekomen om af te rekenen. Een vlotte facturatie zorgt ervoor dat facturen snel bij uw klanten liggen en dat hopelijk de betaling snel volgt.

 

Het klinkt allemaal zo logisch, maar hoe weet u zeker dat alle uren correct zijn geschreven, dat de gemaakte afspraken correct worden gefactureerd en dat de factuur – op zichzelf een visitekaartje– er goed uitziet, zonder dat er al te veel tijd in gaat zitten?

Lees meer

  • 22-04-2015

QicsMilestones is vanaf nu ook in het Nederlands beschikbaar. Ook benieuwd naar de Nederlandstalige versie van QicsMilestones? Meld u dan aan voor een gratis proefaccount.

Lees meer

  • 05-03-2015

Op 26 februari jl. organiseerden Qics, Microsoft, Change to Comm, Full Finance en Heliview de workshop 'De accountant in de cloud'. Op de 6e verdieping van het kantoor van Micosoft (letterlijk in de cloud) werd dieper ingegaan op thema's waar accountantskantoren mee te maken hebben, als ze de cloud 'in gaan'.

Lees meer

  • 09-02-2015

Het doel van het bijhouden van een urenadministratie is veelal het kunnen factureren van de gewerkte uren aan de klant. In sommige gevallen worden de uren niet één op één doorbelast, maar wordt er op basis van een ‘fixed price’ gefactureerd. In die gevallen is het goed om te weten of er niet teveel uren worden besteed aan de werkzaamheden.

 

Lees meer

  • 20-01-2015

Het is voor veel accountantskantoren een uitdaging om iedere keer weer tijdig en volledig te factureren. Dit probleem begint al bij de basis. Hoe zorgt u ervoor dat alle medewerkers op tijd hun uren schrijven? Als niet alle medewerkers op tijd hun uren hebben verantwoord, weet u zeker dat u niet tijdig en volledig kunt factureren.

Lees meer

  • 02-12-2014

KPI’s (Key Performance Indicators) zijn ‘hot’. Een beetje moderne manager kan er niet buiten. Hoe kunnen KPI’s zinvol worden ingezet ter ondersteuning van de aansturing van uw accountantspraktijk?

Lees meer

  • 30-10-2013

Katwijk, 30 oktober 2013 - Qics heeft onlangs haar nieuwe oplossing voor projectmanagement, planning, urenregistratie en facturatie gelanceerd. Het doel was het ontwikkelen van een gebruikersvriendelijke cloudoplossing met veel functionaliteit. Alle ervaring die in het verleden is opgedaan op het vlak van projectmanagement, planning, urenregistratie en facturatie is hierin meegenomen. Het resultaat? QicsMilestones, een ERP systeem voor zakelijke dienstverleners, helemaal in de cloud.

Lees meer

  • 09-03-2014
  • Blog van Jacob den Houting, Qics directeur

Veel gestelde vragen aan aanbieders van SAAS (software as a service) producten en dus ook aan Qics als leverancier van QicsMilestones, hebben als onderwerp de beveiliging van vertrouwelijke bedrijfsgegevens. Met name grotere bedrijven zouden wars zijn van het gebruik vanuit de cloud, waar het betreft de software applicaties die zij voor hun eigen bedrijfsvoering gebruiken.

Lees meer

  • 07-07-2013
  • Blog van Jacob den Houting, Qics directeur

De ‘cloud’… Het zou de titel van een spannende thriller kunnen zijn. Niets is echter minder waar. Het is de meest recente en onomkeerbare ontwikkeling op softwaregebied. Wat is er aan de hand en waarom is dat voor u als gebruiker van software relevant?

Lees meer

  • 11-02-2015

Katwijk, 6 mei 2014 – Binnenkort is een koppeling leverbaar tussen QicsMilestones (projectmanagement, tijdregistratie en facturatie in de cloud) en AuditCase (CRM en document management voor de accountancymarkt). Met deze gekoppelde cloud-producten bieden Qics en Change to Comm een aantrekkelijk alternatief voor accountantskantoren die gebruik maken van bestaande totaaloplossingen.

Lees meer

  • 10-09-2014
  • Blog van Ron de Langen, Qics sales & marketing manager

Binnen de accountancybranche vindt de afgelopen tijd een duidelijke verschuiving plaats van opdrachten op basis van nacalculatie naar fixed price opdrachten. Deze ontwikkeling is in andere branches, met name in de ICT branche, al langer gaande. Eén van onze klanten, een administratiekantoor voor MKB, ZZP’ers en particulieren, verricht op dit moment alle werkzaamheden al op basis van fixed price, waarbij er maandelijks vaste bedragen als een soort ‘abonnement’  worden gefactureerd.  Dit kantoor is op het moment nog een uitzondering. Meestal zie je een combinatie van opdrachten op basis van nacalculatie en opdrachten op basis van fixed price. Bij veel organisaties neemt het percentage fixed price opdrachten de laatste tijd toe.

Lees meer

  • 11-07-2014
  • Blog van Thessa Bouber, Qics manager Training & Consultancy
  • 4

Bij ieder bedrijf waar ik over de vloer kom speelt dit probleem: Er is altijd wel iemand die niet op tijd zijn uren schrijft. De gevolgen hiervan zijn groter dan men wellicht denkt. Naast het feit dat een onregelmatige facturatie zorgt voor een onregelmatige cashflow en dat het een negatieve invloed kan hebben op de continuïteit van een bedrijf, zijn er meer ongewenste neveneffecten.

Lees meer

  • 14-05-2014
  • 1

De meeste mensen vinden het verantwoorden van uren een vervelende klus. Het kost tijd en vaak weet je niet meer precies wanneer je wat hebt gedaan. Smartphones en tablets bieden hier een uitkomst. Ben je klaar bij de klant? Dan kun je je uren direct verantwoorden, ook als je met QicsMilestones werkt.

Lees meer

  • 15-09-2013
  • Blog van Ron de Langen, Qics sales & marketing manager

Qics heeft met haar planning- en uren en facturatieoplossingen specifieke software ontwikkeld waarmee het primaire proces van zakelijke dienstverleners geautomatiseerd wordt. Voor hun overige processen gebruiken organisaties die met onze software werken, andere gespecialiseerde softwarepakketten. Dit noemt men een ‘best of breed’ oplossing. Als Sales Manager van Qics voer ik regelmatig gesprekken over de voor- en nadelen van een ‘best of breed’ oplossing in vergelijking met een totaaloplossing. Afgelopen dinsdag voerde ik deze discussie zelfs twee keer op één dag. Beide keren werd mij verteld dat het belangrijkste voordeel van een totaaloplossing is, dat een alles-in-één-pakket wel zo makkelijk is. Of toch niet?

Lees meer

  • 18-08-2013
  • Blog van Eddy Plasier, Qics directeur

Afgelopen week sprak ik met een bevriende relatie die leiding geeft aan een groot accountantskantoor. Hij vertelde me dat er steeds meer ‘fixed price’ afspraken gemaakt worden voor de diensten die ze aan klanten leveren. Klanten vragen daar om, omdat ze geen verrassingen achteraf wensen. Maar ook de eigenaren van het accountantskantoor zien het maken van fixed price afspraken als een uitweg om de druk op uurtarieven tegen te gaan. Als je niet meer in staat bent om de uurtarieven van ‘voor de crisis’ te handhaven, kun je bij een fixed price afspraak nog steeds een prima gemiddeld uurtarief scoren. Mits je grip hebt op de uren die je besteedt uiteraard.

Lees meer

  • 16-07-2014

Katwijk, 16 juli 2014 - Qics heeft een accountancytemplate ontwikkeld voor QicsMilestones. Met de template beschikken accountantskantoren nu over de perfecte aanvulling op de in 2013 gelanceerde cloud oplossing voor plannen, tijdschrijven en factureren.

Lees meer

  • 01-08-2017

E-billing is niets minder dan het digitaal (of elektronisch) versturen van facturen. De ‘e’ in e-billing, e-facturatie en e-facturen staat voor ‘elektronisch’. E-facturen kunnen automatisch worden verwerkt en dat brengt een aantal voordelen met zich mee.

Lees meer

Probeer het nu zelf

× Registratie gelukt! U ontvangt zo snel mogelijk een e-mail met daarin de benodigde gegevens.
× Registratie mislukt

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en krijg informatie over de nieuwste ontwikkelingen

× Aanmelding gelukt! U ontvangt binnenkort onze nieuwsbrief
× Aanmelding mislukt

Bezoekers vonden ons via