Overstappen naar de cloud? 5 tips.

Veel bedrijven hebben koudwatervrees om over te stappen naar de Cloud, maar dat is al lang niet meer nodig. In een gehouden kennissessie met onze klanten kwam naar voren dat de Cloud een hoop voordelen kan opleveren. Wilt u qua urenregistratie, factureren en planning ook overstappen naar de Cloud en wilt u weten waar de valkuilen zitten en waar u op moet letten? Wij geven u vijf tips!

Waarom zou ik overstappen?

Welke voordelen biedt het werken in de Cloud? We vroegen het Kees-Jan Schouten van Londen & Van Holland, die eenvoud en stabiliteit als grote voordelen noemde. “Maar het grootste voordeel zit hem met name in de uitwisselbaarheid van informatie tussen systemen.” Volgens Henk Aardoom van Full Finance Consultants, is de schaalbaarheid een groot voordeel en is het werken in de Cloud betaalbaarder. Een ander voordeel volgens Henk: “Je kunt met je vak bezig zijn in plaats van bijzaken als IT en software installaties.” Vanuit Qics vinden wij het vooral een voordeel dat wij onze implementatietijd hebben kunnen halveren, wat voor zowel onze klanten als voor onszelf kostenverlagend is.

Waar moet ik op letten?

Om de overstap naar de cloud zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn tips van bedrijven die de stap al hebben gemaakt erg nuttig. Hierbij 5 tips van Full Finance en Londen & Van Holland:

1. Betrek je mensen bij de overstap

Volgens Henk Aardoom is betrokkenheid een belangrijk aandachtspunt. “Dingen die niet lukken worden vaak verweten aan applicaties of systemen, maar het belangrijkst is dat je jouw mensen meeneemt bij het maken van de overstap naar de Cloud. Besteed dus aandacht aan hóe je de mensen mee krijgt en neem ze mee op de reis.”

2. Let op toegankelijkheid en veiligheid

cloud flexibiliteit en veiligheid

Volgens Kees-Jan Schouten zijn met name toegankelijkheid en veiligheid aandachtspunten. “Veiligheid is een argument wat continu gebruikt wordt om niet over te stappen naar de Cloud, maar de Cloud is vaak al veel veiliger.” Voorbeelden van het verscherpen van de veiligheid zijn Single-Sign On en Two-Factor Authenticatie.

3. Zorg voor een gedegen pakketselectie

Kunt u één leverancier vinden voor uw wensen en behoeften? Investeert u in één totaaloplossing of bouwt u de totale oplossing met meerdere ‘best-of-breed’ applicaties? Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Een oplossing valt of staat niet met één leverancier, maar kan vaak worden vervangen door een palet van oplossingen die beter aansluiten bij de verschillende bedrijfsprocessen. Besteedt aandacht aan de verschillende scenario’s, zodat er verder gekeken kan worden dan alleen de totaalaanbieders.

4. Denk na over managementinformatie

denk na over managementinformatie

Een veelgehoord argument bij een ‘best-of-breed’ oplossing is dat beschikbare data zijn opgeslagen in meerdere databases. Managementinformatie zou hierdoor moeilijker te verkrijgen zijn. Echter leveren cloudapplicaties ‘connectoren’ die data doorsturen aan tools als Microsoft Power BI, waardoor de gewenste rapportages makkelijk gemaakt kunnen worden. Wilt u hier meer over weten? Eddy Plasier schreef hier onlangs een artikel over: Best-of-breed met cloudapplicaties: het winnende scenario?

5. Volg de best-practices van de leverancier

Kees-Jan Schouten geeft tot slot aan dat het belangrijk is om de best-practices van de leverancier te volgen: “Je kunt je software omzetten naar je eigen processen, maar mijn tip is om de werkwijze van de leverancier te volgen. Je leverancier heeft namelijk al veel gesprekken met klanten gehad en weet hierdoor precies welk proces het beste werkt.”

Tags: Accountancy Algemeen

Blijf op de hoogte

Volg QicsMilestones

Niet overtuigd of niet het juiste moment? Wij publiceren regelmatig inspirerende blogs over efficiënter plannen, uren registreren en factureren. Laat je e-mailadres achter en je krijgt twee keer per maand een mailtje van ons!

Bezoekers vonden ons via

Branche-keuze

Momenteel ziet u content voor de branche
Accountancy