Alles-in-één-pakket is wel zo makkelijk…, toch?

Qics heeft met haar planning- en uren en facturatieoplossingen specifieke software ontwikkeld waarmee het primaire proces van zakelijke dienstverleners geautomatiseerd wordt. Voor hun overige processen gebruiken organisaties die met onze software werken, andere gespecialiseerde softwarepakketten. Dit noemt men een ‘best of breed’ oplossing. Als Sales Manager van Qics voer ik regelmatig gesprekken over de voor- en nadelen van een ‘best of breed’ oplossing in vergelijking met een totaaloplossing. Afgelopen dinsdag voerde ik deze discussie zelfs twee keer op één dag. Beide keren werd mij verteld dat het belangrijkste voordeel van een totaaloplossing is, dat een alles-in-één-pakket wel zo makkelijk is.

Gesprek 1, alles-in-één
Twee weken geleden heb ik een demonstratie van Qics gegeven bij een accountants- en administratiekantoor. Accountants- en administratiekantoren hebben specifieke eisen en wensen ten aanzien van tijdschrijven en factureren, zoals het kunnen bij- en afboeken en doorschuiven van regels. Dit kunnen we met Qics uitstekend invullen. De aanwezigen reageerden dan ook erg enthousiast op onze oplossing. Na afloop spraken we af dat ik over twee weken telefonisch contact op zou nemen. Afgelopen dinsdag heb ik dat gedaan. Mijn contactpersoon bevestigde nogmaals erg onder de indruk te zijn van Qics en dat het goed zou passen bij zijn kantoor. Hij wilde de komende weken echter nog op zoek naar een alles-in-één-pakket waarmee hij niet alleen kan tijdschrijven en factureren, maar waarmee hij ook kan boekhouden, salarissen verwerken, fiscale aangiftes verzorgen et cetera. Ze gebruiken nu namelijk losse softwarepakketten voor al deze toepassingen. Het zou toch wel handig zijn als dat allemaal met één pakket kan. Want als je dan bijvoorbeeld met de helpdesk moet bellen, hoef je niet één van de vier, maar slechts één telefoonnummer te bellen, lekker makkelijk. Ik gaf aan er zeker van te zijn dat je voor ieder onderdeel (tijdschrijven/factureren, boekhouding, fiscaal en salaris) met een andere helpdeskmedewerker, van een andere afdeling te maken krijgt, want er is geen enkele helpdeskmedewerker die overal verstand van heeft. Bovendien bestaat de kans dat iedere afdeling zijn eigen telefoonnummer heeft en je dan alsnog vier nummers hebt waar je uit moet kiezen. Is het aantal verschillende telefoonnummers dat je moet bellen doorslaggevend? Het gaat volgens mij uiteindelijk om de geboden functionaliteit. Voldoet de oplossing aan de eisen en wensen die je hebt? Dat moet altijd doorslaggevend zijn bij de keuze van een pakket. Daar was mijn contactpersoon het op zich wel mee eens. Maar als er een alles-in-één-pakket bestaat met alle functionaliteit die je zoekt en je hoeft maar één telefoonnummer te draaien, dan is zo’n alles-in-één-pakket wel zo makkelijk…, toch?

Gesprek 2, ´best of breed´wint…
Dat een alles-in-één-pakket wel zo makkelijk is, dacht de andere prospect waar ik dinsdagmiddag aan tafel zat ook. Althans dat dachten ze vorig jaar. Een jaar geleden heeft mijn collega bij deze prospect een demonstratie van Qics gegeven. Hoewel wij alle functionele eisen en wensen, die men vooraf netjes op papier gezet had, in konden vullen, was het toch wel jammer dat het geen alles-in-één-pakket is. Om die reden heeft men een jaar geleden van Qics afgezien en voor een pakket gekozen waar wel alles in zat. Dat dit pakket minder functionaliteit bood dan Qics en zelfs niet alle eisen en wensen die men vooraf zo netjes geformuleerd had, in kon vullen, nam men op de koop toe. Want een alles-in-één-pakket is wel zo makkelijk.., toch?

Vorige week vrijdagmiddag werden wij gebeld. Of we met spoed langs konden komen. En dus zat ik, zoals gezegd, dinsdag aan het einde van de middag aan tafel. De voordelen van een alles-in-één-pakket waren vies tegengevallen. De fiscale functionaliteit was zelfs zo slecht (er zaten volgens mijn gesprekspartner aantoonbare fouten in) dat men na een paar maanden al weer teruggegaan is naar de fiscale software die men daarvoor, jarenlang met grote tevredenheid gebruikt had. Ook de boekhoudfunctionaliteit viel achteraf tegen. Aan het overzetten van de salarisverwerking zijn ze maar niet eens meer begonnen.

Het vooraf zo aantrekkelijke alles-in-één-pakket wordt nog wel gebruikt voor tijdschrijven en factureren, maar ook daar willen ze zo snel mogelijk van af. Medewerkers klagen steen en been en ook klanten zijn erg ontevreden. “Een duidelijke factuur waaruit blijkt welke werkzaamheden, tegen welk tarief in rekening worden gebracht, is toch wel het minste wat een klant mag verwachten”, aldus mijn gesprekspartner. Als voor einde van deze maand het contract niet is opgezegd, zitten ze weer een jaar aan dat alles-in-één-pakket vast. Dus werd Qics gebeld om met spoed langs te komen. De voordelen van onze tijdschrijf- en facturatiesoftware die specifiek voor zakelijke dienstverleners is ontwikkeld, heb ik dit keer niet hoeven noemen. Dit keer hebben we het ook niet over de vraag gehad of een alles-in-één-pakket niet veel makkelijker is. Wel hebben we gesproken over hoe zo snel mogelijk kan worden overgestapt op de software van Qics.

Ik verwacht dat deze prospect dit keer wel voor Qics zal kiezen. Ook van de andere prospect verwacht ik dat hij uiteindelijk voor de beste oplossing, met de uitgebreidste functionaliteit: Qics, zal kiezen. Waarschijnlijk volgende maand al. Mocht hij onverhoopt toch eerst voor een makkelijk alles-in-één-pakket kiezen, dan belt hij ons volgend jaar waarschijnlijk weer, met de vraag of ik met spoed langs kan komen...






Plaats een reactie

 *
 *
 *
 *

Probeer het nu zelf

× Registratie gelukt! U ontvangt zo snel mogelijk een e-mail met daarin de benodigde gegevens.
× Registratie mislukt

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en krijg informatie over de nieuwste ontwikkelingen

× Aanmelding gelukt! U ontvangt binnenkort onze nieuwsbrief
× Aanmelding mislukt

Bezoekers vonden ons via