Afscheid nemen van ‘uurtje factuurtje’? Hier moet je aan denken

Ooit was het uurtje-factuurtjemodel hét verdienmodel voor elke dienstverlener, ook in de accountancy. Maar het concept van bestede uren x uurtarief maakt langzaamaan steeds vaker plaats voor het fixed-fee-model. Dat vraagt om een andere werkwijze. In dit blog vertelt Eddy Plasier, directeur bij Qics, waar je op moet letten als je overstapt.

1. Maak de switch van dienst naar product

De overstap naar het fixed-fee-model vraagt om een andere denkwijze. In plaats van uren schrijven voor het samenstellen, beoordelen en controleren van jaarrekeningen en financiële dienstverlening, moet je gaan denken in producten. Bundel werkzaamheden die logischerwijs bij elkaar passen en biedt die aan als product of oplossing, tegen een vaste prijs. Dit geeft je klant het vertrouwen dat er over de inhoud van jouw oplossing is nagedacht en dat de prijs daarbij past. Bovendien geeft het je de mogelijkheid om de winstgevendheid van geleverde producten over meerdere klanten te analyseren en de prijs en het product te verbeteren.

2. Van ‘u vraagt, wij draaien’, naar een heldere definitie van de scope

Bij het uurtje-factuurtje-model maakt het bijna niet uit wat de klant je vraagt. De klant vraagt en jouw teller gaat lopen. Als je overstapt naar fixed-price-opdrachten moet je vooraf goed nadenken over wat wel en wat niet in de scope valt. Hoe helderder je dat vastlegt, hoe makkelijker gesprekken over meerwerk verlopen.

3. Automatiseer

Als je je uren factureert, is het niet per se in jouw belang om efficiënt te werken. Natuurlijk helpt het je concurrerend te zijn, maar het zorgt er niet voor dat jij meer gaat verdienen. Bij fixed-price-opdrachten werkt het anders. Hoe meer je automatiseert, hoe efficiënter je proces en hoe groter je marge op een fixed-price-opdracht.

4. Kijk naar ‘work done’ en naar ‘work remaining’

Als je denkt in totaalproducten en -oplossingen, moet je goed bijhouden hoeveel uur je hebt besteed ten opzichte van het budget, maar ook hoeveel uur je nog nodig hebt om de taken af te ronden. Wanneer je zicht hebt op de nog te maken uren én wanneer je het budget en de bestede uren weet, dan is het duidelijk of de opdracht nog in de pas loopt of niet.

5. Analyseer

Als je volgens het uurtje-factuurtje-model werkt, is de declarabiliteit per medewerker een goede indicator voor het voorspellen van de maandelijkse resultaten en het beoordelen van je medewerkers. Bij fixed-price-opdrachten werkt dat anders. Wat zegt declarabiliteit nog als de uren zelf niet tot een factuur leiden?  Om de omzet te analyseren kun je beter kijken naar het kengetal ‘gemiddeld uurtarief’. Dit is de in een periode gefactureerde omzet gedeeld door de daaraan gerelateerde bestede uren. Het gemiddeld uurtarief geeft een prima inzicht in zowel uurtje-factuurtje-opdrachten als fixed-price-opdrachten. Bijboekingen leiden automatisch tot een hoger gemiddeld uurtarief en afboekingen tot een lager gemiddeld uurtarief. Voor een fixed-price-project geldt uiteraard dat hoe minder uren er worden besteed, hoe hoger het gemiddelde uurtarief. Als je kijkt naar declarabiliteit, kan het zijn dat het declarabiliteitscijfer er positief uitziet, terwijl het gemiddelde uurtarief er juist slecht uitziet.

Meer weten?

Met Milestones kun je zowel projecten als medewerkers managen, of je nu op basis van uren of van fixed-price werkt. Door Milestones aan Microsoft Power BI te koppelen, kun je analyses maken over alle data uit je uren-, project- en facturatiebestand. Meer weten? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag op weg.

Tags: Algemeen Accountancy
Gratis proberen  De beste oplossing voor het plannen, schrijven en factureren van uren.

Blijf op de hoogte

Volg Milestones

Niet overtuigd of niet het juiste moment? Wij publiceren regelmatig inspirerende blogs over efficiënter plannen, uren registreren en factureren. Laat je e-mailadres achter en je krijgt twee keer per maand een mailtje van ons!

Bezoekers vonden ons via

Branche-keuze

Momenteel ziet u content voor de branche
Accountancy

Qics is nu Fortes

Hoewel onze naam is veranderd, blijft onze toewijding aan het leveren van hoogwaardige software en diensten voor accountancy-, consultancy- en SaaS-providers onverminderd sterk.

Ontdek meer Fortes-oplossingen, ontworpen om uw organisatie te versterken:

Kies de juiste projecten
  • Strategisch Portfolio Management
  • Project Portfolio Management (PPM)
  • Enterprise Agile planning (SAFe)
  • Planning resourcecapaciteit
  • Enterprise dashboards en rapportage
  • Integraties met Jira, Azure DevOps en de belangrijkste ERP en HRM oplossingen
Voer projecten juist uit
  • Portfolio overzicht en fase model
  • Projectplanning en uitvoering met Microsoft 365 en AI
  • Resource management
  • Flexibel gebruik van (eigen) project modellen
  • Dynamische statusrapportage en documentsjablonen
  • Tijdregistratie en budgettering
Maak je projecten winstgevend (PSA)
  • Tijdregistratie voor klantprojecten
  • Handmatig en elektronische facturatie van uren en abonnementen
  • Projectplanning en rapportage
  • Klantcontractmanagement
  • Integraties met belangrijkste accounting softwarepakketten en Power BI